Aby nauka języka obcego była efektywna, należy na pewno skupić się na tym, jak funkcjonuje nasz mózg:
Poniższe fragmenty pochodzą ze strony:
http://www.mechanikaumyslu.pl/2011/05/jak-sie-uczy-mozg-5-waznych-zasad/
1. Mózg lubi tworzyć połączenia i skojarzenia
Uczymy się przez doświadczenie, a neurony stają się drogami, przez
które przyjmujemy to doświadczenie. Kiedy myślisz, poznajesz coś nowego,
powtarzasz informacje neurony stymulowane są do wytwarzania i
wzmacniania połączeń między sobą. Im więcej się uczymy, tym bardziej
zwiększamy możliwości swojego mózgu. Proces uczenia się na poziomie chemii i fizjologii mózgu polega właśnie na tworzeniu połączeń (synaps). To właśnie ilość połączeń, a nie liczba komórek determinuje możliwości mózgu.
A teraz prościej: Aby nasza nauka była efektywna, z pewnością należy jak najwięcej kojarzyć i łączyć! Im bardzo kojarzymy pewne fakty, słowa, wszystkie nowe informacje z tymi starymi, tym większa szansa, że je zapamiętamy na dłużej!
2. Mózg uwielbia poznawać świat i doszukiwać się w nim sensu
Mózg nieustannie poszukuje nowych doświadczeń. Kiedy dowiadujemy się
czegoś nowego działamy stosunkowo powoli. Na poziomie pracy mózgu można
to sobie wyobrazić jako przecieranie nowego szlaku w dżungli. Kolejny
raz jest łatwiejszy ponieważ istnieje już raz wytyczona ścieżka. Jeżeli
chcemy, aby nasz mózg się rozwijał, powinniśmy dostarczać mu możliwie wiele nowych doświadczeń oraz czasu,
aby mógł z nich wyciągnąć wnioski. Inną praktyczną konsekwencją tej
zasady (dla uczących się i nauczycieli) jest to, że nasz mózg, podobnie
jak wielu podróżników, radzi sobie o wiele lepiej, kiedy może posłużyć
się mapą lub wie dokąd zmierza.
Prościej: Nasz mózg lubi mieć cel i widzieć go, dlatego ważne jest, aby taki cel sobie postawić i do niego dążyć!
3. Mózg chętnie korzysta ze wzorców i schematów
Po upływie pewnego czasu w mózgu utrwalą się połączenia między
neuronami – powstają wzorce i schematy. W naturalny sposób wytwarzają
się one pod wpływem wielokrotnego doświadczenia przykładów danego
zjawiska lub przedmiotu. Cecha ta usprawnia nasze działanie, ponieważ
dysponując schematem nie musimy za każdym razem na nowo klasyfikować
napotkanych obiektów lub wymyślać rozwiązań rutynowych problemów.
Inaczej: jeśli znamy reguły i schematy, korzystamy z nich, tym większa szansa, na efektywne zapamiętywanie informacji! Logika, logika, jeszcze raz logika!
4. Mózg uwielbia naśladować
Zdolność tworzenia schematów idzie w parze ze zdolnością
naśladowania. Efektywnym sposobem tworzenia nowych połączeń w mózgu jest
przyglądanie się i naśladowanie tego co robią inni. Mechanizm ten
szczególnie intensywnie działa, gdy nasz mózg rozwija się intensywnie
między 3 a 4 rokiem życia. Później także warto skorzystać z tej
naturalnej metody wybierając osobę godną naśladowania. Warto jednak
pamiętać, że naśladowanie nie powinno być tylko odtwarzaniem zachowań
danej osoby. Naśladowanie w dorosłym życiu ma sens, gdy zachowania,
które chcemy nabyć nie tylko obserwujemy, ale także analizujemy i staramy się je zrozumieć.
Prościej: należy korzystać z dostępnych materiałów, uczyć się stałych zwrotów, słówek, które można wykorzystać w wielu różnych sytuacjach.
5. Mózg nie funkcjonuje dobrze pod wpływem zbyt dużego stresu.
Kiedy do organizmu docierają sygnały zagrożenia uwalniana jest
adrenalina i noradrenalina, które wprowadzają ciało w stan gotowości. Gdy mózg znajduje się pod wpływem silnego stresu, potrafi myśleć tylko o przetrwaniu.
Krew i energia, które w normalnej sytuacji mogłyby służyć wyższym
procesom myślowym (w obszarze mózgu ssaków i mózgu uczącego się) zostają
przekierowane tak, aby służyć zapewnieniu przetrwania – walce lub
ucieczce. Szereg badań dowodzi, że podwyższony stres pogarsza
funkcjonowanie pamięci. Nie oznacza to jednak, że ze stresu nie może
wyniknąć nic dobrego. Wyzwania służą rozwojowi mózgu i są podstawą jego
ewolucji. Trudno jednak myśleć o skomplikowanych sprawach w obliczu
katastrofy. Abyśmy uczyli się skutecznie musimy zachować odpowiednią proporcję między dużym wyzwaniem a małym zagrożeniem.
Inaczej: pamiętaj, aby nigdy nie uczyć się w stresie. Nauka powinna być przyjemnością, ponieważ tylko miłe rzeczy jesteśmy w stanie zapamiętać na długo:)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz